Zomerwerk : Amsterdam Centraal

Aannemer Swietelsky voert van 15 tot en met 18 juni namens ProRaill werkzaamheden uit aan het spoor rond Amsterdam Centraal. Het gaat om het verlengen van perrons en het verwijderen van wissels en sporen. Dit is nodig om de enorme verbouwing op Amsterdam Centraal uit te kunnen voeren. Het station is beperkt bereikbaar.

Reden voor deze werkzaamheden is dat ProRail de komende zeven jaar de sporen en perrons gaat aanpakken om het toch al imposante aantal treinen dat van en naar Amsterdam Centraal rijdt nog verder op te voeren. De perrons worden verbreed en verlengd en er komt een extra fietsenstalling met ruim 8500 plekken bij. Deze gaat aansluiten op een nieuwe oostelijke reizigerstunnel die drie keer zo breed wordt gemaakt en waar winkels in komen. Aan de oostkant van het station worden de Oostertoegangsbruggen vernieuwd en bouwen we een ongelijkvloerse kruising bij de Dijksgracht.

De verwachting is dat het aantal treinreizigers op station Amsterdam Centraal stijgt van 200.000 naar 275.000 per dag in 2030. Er is meer ruimte nodig voor reizigers én voor meer treinen. Reizigers kunnen straks elke tien minuten in een intercity stappen tussen de grote steden in de Randstad. Dat staat nog los van alle andere treinen die hier rijden. Ook voor het goederenvervoer komt meer ruimte. Zo verbinden we Amsterdam met de rest van Nederland, en Nederland met de rest van Europa.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Raadpleeg reisplanner Raadpleeg reisplanner

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers