Ede-Wageningen : Geen bouwproject staat op zichzelf

Geen bouwproject staat op zichzelf. In Ede-Wageningen werd dat in 2022 pijnlijk duidelijk. Iedereen stond klaar voor een maand vol werkzaamheden toen bleek dat onderdelen niet geleverd konden worden. Gelukkig kreeg het team van projectmanager Berry van den Hout spullen van andere projecten. Maar dit jaar is hij het zelf die zijn planning moet aanpassen om ruimte te maken voor een ander.

“We zijn een schakel in de keten”, zegt Berry. “Door heel het land wordt aan het spoor gewerkt en iedereen heeft te maken met schaarste aan materieel en personeel.” Als een stuk spoor buitendienst wordt genomen om er te kunnen werken, stemmen ProRail en vervoerders dat al twee jaar van tevoren af. Berry had alles in kannen en kruiken om in 2022 een maand lang te werken bij Ede-Wageningen. Alle sporen, bovenleiding en perrons werden gesloopt en opnieuw aangelegd. Met nieuwe treinbeveiliging.

Maar toen bleken de condensatoren niet leverbaar. En zonder condensator heb je geen treinbeveiliging. Al snel volgde soortgelijk nieuws over allerlei andere onmisbare materialen. Als de wiedeweerga zocht de projectmanager alternatieven. Ook mocht hij materiaal halen uit de storingsvoorraad van andere projecten. Berry: “We waren het eerste grote project dat tegen dit probleem aanliep en hebben elke optie benut om dat op te lossen. Met succes: onze werkzaamheden konden doorgaan. Maar alle verborgen reserves en alternatieven uit de markt waren door ons opgebruikt. Wij zadelden de projecten na ons dus met een extra grote uitdaging op.”

We zijn een schakel in de keten.

Berry van den Hout projectmanager bij ProRail

Welk project krijgt voorrang? Dat is een vraag die nogal eens op tafel ligt bij ProRail. Berry kreeg er dit jaar opnieuw mee te maken. ‘Spoorzone Ede’ en ‘Amersfoort’ moesten schuiven in hun planning maar liggen op elkaars omrijdroute. Berry en zijn collega konden dus niet tegelijkertijd aan het werk. Beiden moesten het plan bijstellen. “Nu is dat na lang puzzelen nog gelukt, maar we hebben echt onze grenzen bereikt. We moeten pijnlijke keuzes maken welke werkzaamheden voorgaan en welke uitgesteld moeten worden.”

In juli is het dan zover: het oude station wordt gesloopt, een tunnel gebouwd en de laatste hand wordt gelegd aan het nieuwe Ede-Wageningen. Berry ziet er naar uit: “Hier werken we al vijftien jaar naartoe. Alles wat we bedacht hebben om het voor de reiziger beter te maken is straks klaar. Ik hoop dat dat positief ervaren wordt.”

Wat?

Het oude station van Ede-Wageningen wordt gesloopt, het nieuwe station afgebouwd. We maken een tunnel voor fietsers en voetgangers onder het station door. We bouwen ook het nieuwe busstation af en starten met de bouw van een parkeergarage.

Waarom?

Verschillende redenen. Ede-Wageningen ligt op de route tussen Schiphol, Utrecht, Arnhem en Nijmegen. Daar gaan meer treinen rijden. En Ede zelf groeit. Met meer reizigers liepen (bus)station en spoor tegen hun grenzen aan. Het spoor werd steeds meer een barrière omdat overwegen steeds meer en langer gesloten waren.

Wanneer?

Van 29 juli tot 13 augustus.

Wat merken reizigers hiervan?

Van 20-23 februari reden er geen treinen. Daarna werd het nieuwe treinstation en busstation in gebruik genomen. Van 29 juli tot 13 augustus rijden er 16 dagen geen treinen. Dan slopen we het bestaande station en rijden we een nieuwe tunnel voor fietsers en wandelaars in.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers