Leeuwarden : Dit jaar extra hinder

“Er is schaarste aan alles”, vat bouwmanager Rick Valk de markt samen. Personeel, materieel … Bouwprojecten van ProRail moeten onderling afstemmen wie, wanneer, wat kan gebruiken. Het gevolg: de planning van ‘Leeuwarden’ moest schuiven. En nu zitten reizigers daar net vóór de zomervakantie drie weken zonder treinverkeer.

Werken aan het spoor doe je bij voorkeur als er zo min mogelijk reizigers zijn. In weekenden en vakanties dus; dan veroorzaak je de minste hinder. Maar in Leeuwarden werken we dit jaar ook doordeweeks en vlak voor de zomervakantie aan het spoor. Met name monteurs met verstand van seinen en treinbeveiliging zijn lastig te krijgen, vertelt bouwmanager Rick Valk. “En bovenleidingmonteurs. En de hoeveelheid wagons, kranen en ander materieel is ook beperkt … Eigenlijk is er schaarste aan alles.”

In Leeuwarden staat Rick voor een groot project. Maar hij is niet de enige; collega-bouwmanagers elders in het land willen ook aan de slag. “Ongeveer een jaar vooraf besluiten we landelijk of we uitkomen met het beschikbare personeel en materieel. In Amersfoort en rond Den Haag wilden collega’s in dezelfde periode werken als wij. Samen oordeelden we dat dat niet tegelijk kon; daar zijn niet voldoende mensen voor. In overleg is besloten dat project Leeuwarden moet schuiven. Zo zijn we in deze periode terechtgekomen.”

Eigenlijk is er schaarste aan alles.

Rick Valk bouwmanager bij ProRail

Rick had het liever anders gezien. Want juni is een voor reizigers ongunstige periode om geen treinverkeer te hebben. Maar het is overmacht. En uitstellen is geen optie: onderhoud is noodzakelijk.

Om de buitendienststelling zo kort mogelijk te houden, wordt zoveel mogelijk vooraf voorbereid. En dan gaan Rick en zijn team zes weken lang knallen. “Een heel gave, intensieve tijd. Je weet dat je als projectteam tegen uitdagingen gaat aanlopen, maar welke, dat weet je nog niet. In juli hebben we een bijna heel nieuw emplacement en is Leeuwarden klaar voor de toekomst. Ik zie er naar uit om samen trots aan het eind te staan.”

Wat

Aan de noordkant van station Leeuwarden verwijderen we alle sporen en wissels. Bovenleiding breiden we uit en vernieuwen we en het spoor leggen we slimmer terug. We bouwen service- en opstelsporen voor NS en verbeteren de drainage.

Waarom

Onderhoud is noodzakelijk; de sporen en wissels zijn aan het eind van hun levensduur. Door de sporen slimmer neer te leggen kunnen treinen sneller rijden. Het spoor is daarna robuuster, geeft minder storingen en er komt ruimte voor de extra trein van en naar Sneek.

Wanneer

In week 15 werken we 48 uur. Maar de grote stap zetten we van 1 juni t/m 9 juli.

Wat merken reizigers hiervan?

Van het werk in week 15 merken reizigers niks. De zes weken in juni en juli bestaat uit verschillende stappen. De eerste drie weken is de hinder zeer beperkt. Maar de laatste drie weken rijdt er geen trein meer op Leeuwarden.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers