10 jaar : Station Kapsalon

Het is een iconisch aangezicht: de glanzende futuristische kap van het ‘nieuwe’ Rotterdam Centraal. Liefkozend Station Kapsalon of Haaienbek genoemd. Het heeft een vaste plek veroverd in de Rotterdamse harten. En ook al oogt het gebouw nog net zo fris als op de dag van oplevering, het is toch alweer tien jaar geleden dat de deuren van het nieuwe station voor het eerst opengingen.

Baanbrekend

Op de plek waar tussen 1957 en 2008 het door Siebold van Ravesteyn ontworpen station stond, verrees in 2014 een nieuw ov-terminal met internationale uitstraling. Verantwoordelijk voor het ontwerp was een collectief van architecten, bestaande uit Benthem Crouwel Architecs, MVSA en West 8, voor de gelegenheid omgedoopt tot Team CS.

Zoals het door Van Ravesteyn ontworpen gebouw symbool stond voor de wederopbouw na de oorlog, had ook het nieuwe ontwerp een symbolische betekenis, en wel als reflectie van een opkomende moderne metropool met baanbrekende architectuur.

Tastbare herinneringen

In opdracht van ProRail en gemeente Rotterdam werd in zes jaar tijd een station gebouwd, dat spiegel is van het ‘nieuwe’ Rotterdam en haar bewoners via verschillende vormen van vervoer met de wereld verbindt. Maar een paar tastbare herinneringen aan het station van Van Ravesteyn bleven behouden.

Bijzonder is de aanduiding Centraal Station op de voorgevel, gevormd door exacte kopieën van de originele letters. Die laatste ‘verdwenen’ uit een opslag en zijn nooit meer boven water gekomen. Wel heeft men de originele stationsklok kunnen terugplaatsen, net als de ‘Speculaasjes’ – beelden die de vleugels van het oude station versierden. Zij kregen boven op de perrons een nieuwe plek.

Het iconische aangezicht van station Rotterdam Centraal
Het iconische aangezicht van station Rotterdam Centraal

Voor de toekomst

Met een vloeroppervlak van 46 duizend vierkante meter is het gebouw ingesteld op groei en klaar voor de toekomst. Waar nu dagelijks ruim 170 duizend reizigers en bezoekers van de stationsfaciliteiten gebruikmaken, zullen dit er aan het einde van het decennium naar schatting 250 duizend zijn. Daar draagt - ondergronds - ook metrostation Rotterdam Centraal aan bij, inmiddels het op twee na drukste van Nederland.

Toekomstbestendig is een gebouw alleen als er voldoende aandacht is voor duurzaamheid. Zo leveren de 70 duizend zonnepanelen op het dak van Rotterdam Centraal 350 megawatt energie. Die wordt onder andere ingezet voor roltrappen, liften en verlichting. Verder beschikt het station over warmte-koudeopslag om het gebouw duurzaam te verwarmen en koelen, en is er een gescheiden rioolsysteem geïnstalleerd.

In de prijzen, in de harten

In tien jaar tijd hebben de bewoners van de stad het station omarmd. Ze zijn trots op hun station Kapsalon. Ook landelijk en zelfs wereldwijd kregen de architecten van Team CS erkenning voor het ontwerp. Ze wonnen er meerdere belangrijke titels en prijzen mee, waaronder Gebouw van het Jaar, de Brunel Award en de American Architecture Prize.

Het station is een vaste waarde geworden in het rijtje van Rotterdamse architectonische hoogstandjes, zoals De Rotterdam, Markthal Rotterdam en Depot Boijmans Van Beuningen. Vooral de met titanium bedekte stationskap – een verwijzing naar de schitteringen in het water van de Maas – is inmiddels niet meer weg te denken uit het stadsbeeld.

Stations

ProRail bouwt en beheert stations op duurzame en innovatieve wijze. Onze stations zijn knooppunten van duurzame mobiliteit, waar comfort, transfer, veiligheid en de toegankelijkheid ervan centraal staan.

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers